PT-tjeneste

PT-tjeneste
19, Ålesund
Personlig trener hos Aktiv Trening. kontakt: maylinn_gngstad@hotmail.com

Meny

Søk

Widgets

Gerilja kardio!

Publisert: 09.mar.2011 @ 12:38 Kategori: Blogg Kommentarer: 21 kommentarer

Uten tvil er dette min ynglings form for kardio trening, man blir fort ferdig og det er utrolig effektivt! man jobber alt man har i 20 sek og har pause i 10 sek dette gjør man 8 ganger + oppvarming og nedtrapping.

Mange har sikkert hørt at for og brenne fett må man jobbe i den såkallte "fettforbrenningssonen" som er ett tempo som til svarer gå tempo, det som er oppgitt på møller, sykler ol på treningssenter som fettforbrenning. Nyere forskning derimot forteller en helt annen historie. Ny forskning sier at det er den totale fettforbrenningen fra trening opp til 50% større med intens kardio ettersom det meste av fettet du forbrenner med høyintensitets trening skjer etter at du har trent og ikke under selve treningen.



"fra hele verden som har fått utrolige resultater ved å bruke programmet. Faktisk var det en leser, en profesjonell fotballspiller fra Miami, Florida, som gikk så langt som å sammenlikne gerilja kardio med kreatin, på grunn av dets "gjennombruddeffekt" Waish, som greide å kutte fettprosenten fra 13 til 6 på de åtte ukene dette programmet varer, skriver: "Da jeg begynte med å ta kreatin i 1994, kunne jeg ikke tror hvor raskt jeg var i stand til å bygge muskulatur. Det samme skjedde når jeg begynte å legge inn gerilja kardio i treningen min for noen måneder siden, jeg kunne ikke tro hvor raskt jeg klarte å miste fett." (http://www.iform.no/pub/art.php?id=23)

Så er du en av de som sliter med og få bort de ekstra kiloene som du trenger for og nå målene dine er gerilja kardio noe for deg uten tvil! Det er kjempe enkelt og presse seg igjenom de 20 sek for du veit at det er snakke om så kort tid men jeg skal ikke lyge og si at det ikke er tungt for det er kjempe tungt men det er fort overstått og man får raske resultater.

Oppsettet for gerilja kardio:

Oppvarming:

1-4 minutter ( 50 % av maks intensitet)

Selve gerilja økten:

Minutt 5:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 6:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 7:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 8:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Nedtrapping:

9 - 12 minutter (50 % av maks innsats)



Om du har belastningsskader i bein, kner eller lignende er ikke det noen stopper for dette programmet du kan også ta ibruk sykkel og alikavell oppnå gode resultater.

Jeg selv står opp hver morgen og trener gerilja, det er en fantastisk god start på dagen og da er du ferdig med kardio treningen for den dagen og har resten av dagen til og gjøre det du vil. Prøv dette i 8 uker og jeg skal love dere at dere får fantastiske resultater !

LYKKE TIL !

kilder:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

 

21 kommentarer

Postet av: Elise

Men dette blir da bare 12 minutter...? Skal man da trene noe annet før eller etter dette oppsettet for gerilja kardio? Og hvile, betyr det da stå helt i ro eller veldig sakte gange..? Jeg leste i artikkelen fra iform, som du linket til og der foreslår man denne treningsformen 3 ganger i uka. Skal/kan jeg da trene noe annet de andre dagene? I tilfellet, bør det da være noe annet en kondisjonstrening?

Mange spørsmål her, men jeg har virkelig lyst til å teste ut dette siden jeg sliter med de siste cm for å få frem magemusklene til sommeren! ;)

Super blogg! Jeg kommer til å følge deg! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:37 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Mhum, hovedsaklig blir dette bare 12 min ! :) men jeg anbefaler rolig gange etter de 12 min har gått for og avspenne muskulaturen og for og få mer ut av økt.

Pausene eller hvile som det står kan du bare hoppe på siden av møllen for det er bare i 10 sek så musklaturen stivner ikke på så kort tid :)

Gerilja kardio er bra og kombinere med styrke trening men noe mer en 3- 4 ganger i uken er ikke nødvendig! :)) feks. 2 dager med styrketrening og 3 med gerilja så skal jeg love at du legger merke til resultater fort ! :)

Det er heller ikke nødvendig med annen kardio trening om målet ditt er og gå ned i vekt, da er det nok med gerilja ! :D

Jeg trives kjempe godt med gerilja og anbefaler det på d høyeste ! :DD

Lykke til !
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:11 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Kaja

Herlig blogg!! Jeg har begynt med geriljatrening nå. Har lyst til å gå ned 8 kg, og har hørt at dette er veldig effektivt.. Men når jeg løper på tredemølle, hva bør hastigheten stå på når jeg går og når jeg løper?
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:16 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Det er en fantastisk treningsmetode som er veldig effektivt ! :DD

Hastigheten skal være max innsats alt du klarer å springe i 20 sek, jeg springer på ca 16-18 på stille på mølla :))

Lykke til !
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:35 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: pernille

hei! kjempe flott blogg! jeg kommer til å følge deg =)

men jeg lurte på, siden denne gerilja treningen bare varer i 12 min, går det an å trene videre kondisjon etter en slik økt? F.eks, jogge en halvtimes tid

Eller skal kroppen hvile etter disse 12 minuttene?
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:38 URL:

Postet av: PT-tjeneste

pernille:

Jeg anbefaler og gå / jobbe i ca 15 - 20 min etter gerilja kardioen så musklene får avspenning/ nedtrapping men, i prinsippet skal det holde med de 12 min som er satt opp i dennen planen :)

Tuusen takk <3
Dato: 16.mar.2011 Tid: 01:05 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: martine

du sier at gerilja er effektivt for vektreduksjon. er det like effektivt for bedring av kondisjon?:)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 10:23 URL:

Postet av:

Takk for god motivasjon! Bloggen din er allerde av mine favoritter!!

Jeg skal også prøve denne treningmetoden for vektreduksjon. :D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 10:38 URL:

Postet av: PT-tjeneste

martine:

Man vil få en viss forbedring men om bedre kondisjon er målet anbefaler jeg at du tar i bruk en annen form for kardio trening ! :D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:30 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Anonym:

Så bra, TUUSEN TEKK !! :DD

Gjør det er sikker på at du kommer til og like det ! :DD
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:33 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: G

Super blogg!! Så man forbrenner masse på gerilja? Effektiv fettforbrenning? Spiser du frokost før du tar deg en kardio-økt? Jeg er i startfasen etter å ha vært slapp med trening et halvår. Mangler motivasjon!!

Super blogg som sagt, en ny favoritt! I'll be back :o)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:22 URL:

Postet av: PT-tjeneste

G: tuuusen takk :)) Ja, man forbrenner mye mer med høy intensitet trening enn hva man gjør med gåing jogging osv. Når man trener intervaller og rører ved anarob terskel vil man få en langt høyere etter etterforbrenning! jeg selv spiser ikke før denne økten, grunnen til det er ganske enkelt at jeg vil få det fort unnagjort så fort som mulig etter jeg står opp:)) jeg spiser heller skikkelig med mat før jeg legger meg. Det som er viktig er at du spiser så fort som mulig etter treningen (30 min) pga at kroppen skal få hente seg inn igjen og bygge seg opp etter treningen! :)

Er såå gøyt og høre!! :D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:44 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Nora

Det skal jeg prøve ut! Digger bloggen din :-)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 18:15 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Nora: Tuusen takk <3
Dato: 17.mar.2011 Tid: 01:01 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Jasmin

Kjører du dette 4 ganger feks? Eller bare én eneste gang? Jeg prøvde dette i dag, men måtte gjøre det 2 ganger. Er ikke 1 gang utrolig lite? Jeg er vant til å løpe i sånn 40 min, så man forbrenner vel ikke like mye heller? Jeg vet ikke jeg :)
Dato: 18.mar.2011 Tid: 22:06 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Jasmin: om det er ønskelig går det ann å kjøre det flere ganger, men pga det er intervaller vil du forbrenne mer enn hva du gjør med vanlig lang kjøring. ett annet alternativ er kjøre det en gang og ha rolg kardio (jogging) 20 min etter siste intervall ! :D
Dato: 18.mar.2011 Tid: 22:43 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Jasmin

Jeg bruker å løpe i 15 min og så kjører jeg intervall, f.eks løpe i 3min med 1,5 min pause 4 ganger, og så jogger jeg resten av tiden :) Er jo intervall det også, men gerilja er kanskje mer intensivt? Bør jeg forresten ha pause hvis jeg skal kjøre gerilja flere ganger? :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 10:39 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Jasmin: All intervall trening er bra trening! men gerilja er det som er mest intensivt. Det er ikke alle dette passer for, finn ut hva som passer best for deg og bruk den metoden. viktigeste med treningen for at du skal fortsette med det er at du liker det du holler på med ! :DD

LYKKE TIL !
Dato: 19.mar.2011 Tid: 11:02 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Jasmin

Løp gerilja 3 ganger i dag! Det er fantastisk bra! Kommer til å følge bloggen din ;)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 14:58 URL:

Postet av: reidun

Jeg har lyst til å teste ut gerilja kardio, men det er 2 ting som gjør meg litt usikker. Kan jeg løpe på tredemølla når jeg trener kardio, siden hastigheten er veldig høy så er jeg veldig redd for at jeg skal falle av mølla ( har trynet på mølla et par ganger siden jeg er så klossete) Eller burde jeg ta også gjøre det ute. Men da blir det på asfalt og det er vel ikke så stor fare for skade ? Har helst lyst til å gjøre det på mølla :)
Dato: 23.mar.2011 Tid: 23:43 URL:

Postet av: PT-tjeneste

reidun: man kan godt springe ute men da er det lurt å velge tur løyper ol :)) Om du har mest lyst til å gjøre det på mølla så gjør du dette, men da er det viktig at du begynner i det små og heller trapper opp etterhvert du blir mer sikker på mølla :)) om du ikke ønsker det går det ann å ta det på sykkel :D
Dato: 25.mar.2011 Tid: 18:07 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits