PT-tjeneste

PT-tjeneste
19, Ålesund
Personlig trener hos Aktiv Trening. kontakt: maylinn_gngstad@hotmail.com

Meny

Søk

Widgets

Trening og kosthold.

Publisert: 14.mar.2011 @ 15:02 Kategori: Blogg Kommentarer: 40 kommentarer

Mange undervurderer kostholdets betydning i sammenheng med trening. Kostholdet spiller en stor rolle og har ekstremt mye og si for treningen og for at du skal få fremgang med treningen din. Uten ett sjikkelig kosthold klarer du ikke og yte ditt beste under økten og kroppen klarer heller ikke å ta seg opp igjen etter treningen eneste man oppnår da er at man bryter ned kroppen.



Ett optimalt kosthold vil kunne hjelpe deg med og øke prestasjonene, gi raskere og bedre restitusjon, bedre konsentrasjon, bedre imunforsvar og mye bedre helse.

Det er særdelses viktig at kosten gir tilstrekkelig inntak av energi og næringsstoffer til å dekke det basale behovet samt det økte behovet gjennom trening.

Kostholdet skal tilrettelegges slik at det bidrar til optimal restitusjon mellom treningsøktene. Jeg skal nå legge frem forslag til hvordan du skal spise før, under og etter treningen for og oppnå best resultater av treningen og best restutisjon.

Før trening:

Mat og drikke er særdeles viktig for prestasjonene, før treningen kan man si at det er den siste muligheter for og fylle opp karbohydratlagrene å sørge for at man har riktig væskebalanse. En annen faktor som er viktig er at man ikke blir sulten under treningsøkten, så før treningen spis lett fordøylig mat unngå mye fett, proteiner og fiber.

Hovedmåltid: (ca 2- 3 timer før):

  • 2-3 brødskiver med ost og kjøttpålegg + 1 glass melk eller juice.
  • Kornblanding med lettmelk og frukt.
  • Havregrøt med lettmelk og fruktjuice.

Lite måltid: ( ca 1- 1/2 timer før):

  • Yoghurt med frukt.
  • Smoothie eller drikke yoghurt.
  • Frukt eller frukt juice.
  • Energibar eller energidrikk.



Under trening:

Etter enn halv time med trening bør man innta væske og etter en time trening bør man også innta energi. Karbohydrat inntak under treningen kan forbedre prestasjonen ved spare på glykogenlagrene i muskulaturen og Holde blodsukkernivået normalt.

Det er svert viktig og få en rutine på drikkingen og drikke før man kjenner på at man er tørst for det er en indikasjon på at du allerede er dehydret og det vil gå utover treningen. ( ca 0,5- 1 liter per timen, ca inntak hvert 15 min)

Forslag til karbohydrat inntak:

  • En moden banan
  • Rosiner
  • Saft
  • Sporsdrikke

Etter trening:

Det er særdeles viktig med rask tilførsel av næringsstoffer og væske for optimal restitusjon. Rask tilførsel av næringsstoffer etter trening fører til at du tåler større treningsbelastning, redusert risiko for overtrening, redusert risiko for belastningsskader, Mindre risiko for sjukdom.

Man må innta karbohydrater, proteiner og essensielle aminosyrer for maksimal restitusjon (muskelproteinsyntese).

Forslag til inntak etter trening:

  • 1 liter sporsdrikke + en brødskive med 2 skiver skinke og 2 skiver hvitost
  • 1 liten pakke med rosiner og 0,5 liter sjokomelk
  • 0,5 liter sjokomelk + 1 banan



Håpe dere kan dra nytte av noe av disse tipsene og at det kan hjelpe dere videre med treninge og til bedre resultater! Husk altid at ett godt kosthold er like viktig som treningen og at de to henger sammen for å oppnå dine mål.

 

 

40 kommentarer

Postet av: Martine Osen

Genial blogg, denne kommer jeg til å sjekke mer! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 21:43 URL: http://martineoseen.blogg.no

Postet av: Helen

Bra blogg! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:08 URL:

Postet av: Anonym

Super blogg!! :)

Kan du skrive noe om hva som er det mest effektive når de gjelder å trene vekk magefettet?

Er da rockering genialt?

Også armene, for å få fine slanke armer, for å få vekk "grevinne" armer (eller hva det blir kalt)!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:34 URL:

Postet av: May

Tuusen takk, så kjekt og høre !! :DD
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:36 URL:

Postet av: May Linn

Anonym: Tuusen takk !! :) jeg kan prøve og skrive ett innlegg om dette så fort som mulig. Skal prøve å sette av tid til det i mårra ! :))
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:46 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Unni

Gratulerer med blogg :-)

Kan du skrive et innlegg hvor du ramser opp bra treningsmusikk. Gjerne musikk det er ordentlig fart i!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:05 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Hei :) Jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg om slanking, ikke slanking på feil måte men på trening?

At man ikke trenger en egen trener, bare man gjør ting som foreksempel jobbing, går turer eller er bare i aktivitet :) når jeg også tenker på slanking så tenker jeg å få bedre kondis, kansje vekta går ned å flatere mage :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:06 URL:

Postet av: Elisabeth

Flott innlegg, dette kan hjelpe på energinivået mitt fremover :)

Men et lite spørmål, om jeg skal trene veldig tidlig en dag, i 7-8 tiden om morgenen, hva kan være lurt å spise før og etter trening? Ser at hovedmåltid før trening skal inntas 2-3 timer før, men om jeg skal trene så tidelig står jeg opp bare en time før!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:24 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Unni :

Jaa, det kan jeg godt gjøre ! :D

Lotte Nilsen:

Jeg kan godt skrive ett innlegg om slanking, mange som har spørsmål rundt dette temaet ! :DD skal gjøre det så fort jeg får tiden :)

Elisabeth:

Om man skal trene så tidlig er det mulig og trene morgen kardio, har du kunnskaper om dette?? :) om ikke kan jeg godt skrive ett innlegg om det er ønskelig. Det er lett jogging eller gange i 20- 30 min og da trenger man ikke å spise før økten ! :)) men om man skal trene styrke eller andre krevende økter er det mulig å bare spise noe helt lett rett før treningen ! :))
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:46 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Sofie

Super bra blogg !! :D jeg kommer til å følge deg;)

Enig med hun over, kanskje et innlegg om fett på magen??

Evig problem det der.. :/ Går det forresten ann å strame opp magehuden??

Når jeg står rett opp og ned har jeg ikke noe bilringen, men når jeg sitter ser jeg ut som rene michelinmannen:P hehe..
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:47 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Det var godt å vite at du kan gjøre det, gleder meg veldig å se innleget :) for jeg har lurt på det spørsmåle veldig lenge, men har aldri funnet noen gode svar!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:48 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Sofie :

Ja kan ta det med i det samme innlegget, regner med at det ikke er bare du som lurer på dette :D

Lotte Nilsen:

Håpe jeg klarer og svare på spm. ditt så du får de svarene du leter etter ! :DD Blir alltid like glad når folk vil snakke om trening med meg ! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:59 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Charlotte p

Hei:) lurte på om du kunne skrive noen bra slanketips, om trening samt. kosthold i ett? :) Hadde vært supert.

Hilsen fra meg, Charlotte. Braa blogg!
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:02 URL: http://Charlottepettersen.blogg.no

Postet av: Marte Kristina

Hei ! Så fint at du har laget en blogg. Jeg lurte på hva dine tanker rundt lavkarbokosthold er? Er spennende å høre fra en som har utdannelse fra PT og erfaringer :)

Ha en fin kveld/natt :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:07 URL: http://www.charmandharm.blogspot.com

Postet av: PT-tjeneste

Charlotte P:

Tuusen takk !! :)) ja jeg kan godt ta det med i ett innlegg ! :P

Marte Kristina:

Lavkarbo- dietter er noe jeg ikke synes så mye om, men kan godt skrive ett innlegg om dette og hva det er for noe :))
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:16 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Lene-marie ålesund

bra blogg :) bre innlegg skal prøve noen av dem :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 03:56 URL:

Postet av: lilltovelindi

ÅÅÅ takk for at du er til
Dato: 16.mar.2011 Tid: 06:31 URL: http://lilipxm.blogg.no

Postet av: stine

Bra blogg May Linn :) HA sotte pris på ett innlegg med kosthold for slanking og oppstarmming av kropp ;)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 09:48 URL:

Postet av: Marita-Lynn

Dette hjalp veldig, du er flink! :) Kan du lage et innlegg om hvordan å trene og spise slik at man legger på seg? Jeg har alltid vært tynn, men begynte å trene og la på meg 6kg. Så fikk jeg vite at jeg hadde gluten allergi og begynte på glutenfri kost og da rant kiloene av igjen.. fra alle de feil plassene. kjipt!
Dato: 16.mar.2011 Tid: 10:04 URL: http://fashionabomination.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Tuusen takk de gode tilbakemeldingene, det varmer !! <3
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:36 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

lilltovelindi: søt du er !! :D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:37 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

stine:

Tuusen takk ! :DD Det kommer iløpe av uken ! :))
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:38 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Marita:

Tuuusen takk <3 Jaa, du er ikke aleine om dette problemet mange som sliter med akk. det samme problemet :) Skal prøve og få det til så fort som mulig :DD tusen takk for tips til innlegg setter pris på det.
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:40 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Silje bj

Så flink du e May Linn! Kjempebra blogg:D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:27 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Silje bj: Tihi tusen takk !! :D <3
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:38 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Synnøve

Hei! Knallbra blogg :D jeg bare lurer på om dette kostholdet funker om man trener aerobic også? Jeg trener tre kvarter 3-4 ganger i uken. Jeg trodde ikke det var særlig sunt med ost, sjokolademelk osv.. Jeg har ingen planer om å slanke meg, men vil absolutt ikke legge på meg heller. Målet er å få en stram og trent kropp. Spesielt rumpe, lår og mage. :-)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 14:01 URL:

Postet av: Elisabeth

Nei jeg har ikke noen kunnskap om morgen kardio, så skriv gjerne et innlegg om dette :)

Så om jeg trener tidelig så holder det altså med bare noe lett, men hva bør jeg spise etter treningen i tilfelle ? :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 17:35 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Jeg trener idrett 3 ganger i vekka da, men prøver å være sunn og kansje komme seg ned i vekt :)

ja gleder meg til å se hva du får til :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 18:36 URL:

Postet av: Malin og Celine - kommenterer ALLTID tilbake!<3

fin blogg :)

takk for alle tips :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 20:23 URL: http://hottingene.blogg.no/

Postet av: Inger-Elisabeth

Hei:) Først og fremst, FANTASTISK Blogg, denne kommer mange til og ha stor nytte av:) Dette trenger vi:) Jeg vet du får masse spørsmål, så skal bare spørre 1 lite;). Treneren min på treningsenteret sier at dersom du vil bygge muskler må du spise innen en time etter trening, men dersom du vil gå ned i vekt skal du vente en time. Dette har jeg aldri hørt noe om;) Stemmer dette? Ha en kjempefin kveld:) Inger-Elisabeth
Dato: 16.mar.2011 Tid: 20:45 URL: http://www.minstemetta.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Synnøve: Tuuusen takk <3 Denne typen kosthold passer til nesten all trening, spess kardio og aerobic varianter :)

mange som har denne oppfattningen om sjokomelk derfor viser jeg til litt forskningsmateriale her :

Få supermuskler med sjokomelk

Sjokolademelk bedre enn dyre proteindrikker etter trening.

Tekst : Arne D. Skalmeraas

Ny forskning tyder på at melk er svært godt egnet som sportsdrikk både i forbindelse med restituering av slitne muskler og erstatning av væsketap etter trening.

Flere studier har vist at sjokolademelk har svært god effekt, og Olympiatoppen anbefaler blant annet sjokolademelk etter trening.

I en studie som er gjort ved Northumbria University i Newcastle, syklet en liten gruppe personer to intervaller. I pausen mellom øktene drakk de enten sjokolademelk, vanlig sportsdrikk eller sportsdrikk med både karbohydrater og protein.

De som drakk sjokolademelk, orket å sykle 50 % lenger i den andre økten enn de som drakk sportsdrikker. Sportsklubben Rye i Oslo har i mange år benyttet sjokolademelk som drikk under lange og harde konkurranser som f. eks. sykkelrittet Trondheim ? Oslo.

- Vi har i lengre tid aktivt benyttet melk og særlig sjokolademelk i alle lengre sykkelritt i ekspresslaget i Rye, blant annet på de to rekordforsøkene Nordkapp-Lindesnes.

Melk er etter min mening den beste tenkelige restitusjonsdrikk etter de hardeste treningsøktene vi kjører, altså økter hvor en presser maksimalt over tid, sier Henning Sørum i Sportsklubben Rye.

Sørum var den første i klubben som begynte å drikke melk i forbindelse med harde fysiske anstrengelser.

- Du gir deg selv et bedre grunnlag for neste treningsøkt ved å få i deg karbohydrater raskt. Trening, spesielt stryketrening, bryter ned muskelfibre. Det er derfor også smart å få i seg proteiner både under og etter trening, slik at kroppen raskt kan sette i gang gjennombyggingen av musklene, sier Hovland.

Det er anbefalt å få i seg omtrent 1 g karbohydrat og 0,1-0,2 g protein per kilo kroppsvekt i løpet av de første timene etter trening, da kroppens evne til å gjenoppbygge muskelfibrene er best.

For en person som veier 80 kg tilsvarer det 80 g karbohydrat og 8-16 g protein. Dette tilsvarer om lag en halv liter sjokolademelk og to bananer.

- Salget av proteintilskudd og sportsdrikker har økt formidabelt de siste årene. Men du kan få vel så god effekt av å velge vanlige matvarer. Billigere blir det også, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

- Ny forskning viser at melk gir bedre effekt enn å kjøpe dyrt proteintilskudd. Dette skyldes blant annet at proteinet i melk er av svært god kvalitet. Kroppen kan utnytte en større andel av proteinene i meieriprodukter til å danne muskler enn protein fra for eksempel kjøtt og fisk, sier Hovland.

Om målet ditt er dette fåreslår jeg styrke trening 2-3 ganger i uken og kardio på ca 3 gangen :))

Lykke til !
Dato: 17.mar.2011 Tid: 00:59 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Elisabeth: såå fint da skal det bli så fort jeg får tid ! :D

Ja det holder med noe helt lett ! :)

du kan spise en yoghurt eller lignende da får du både proteinene og karbohydratene du trenger! :DD
Dato: 17.mar.2011 Tid: 01:01 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Inger: Tuuusen takk !! :DDD blir en del spm. men prøver og svare så godt jeg kan på alle ! :D

Dette synes jeg høres ganske rart ut! for det er påvist at du skal spise innen 30 min etter avsluttet treningsøkt for at muskelproteinsyntese (oppbyggingen) skal begynne og for at man skal få maksimal restitusjon. dette gjelder uansett trening... og det at du går ned i vekt om du venter en time med og spise etter trening er bare tull og vas! Det er det man spiser resten av dagen som utgir hvor mye og om du går ned i vekt. Det er super viktig og spise etter trening om ikke blir kroppen brutt ned isteden for og bygge seg opp etter trening som er meningen. NB! SPIS INNEN 30 MIN ETTER TRENINGEN ! :DD

Ha en fin kveld du og, håpe du fikk svar på det du lurte på ! :D
Dato: 17.mar.2011 Tid: 01:09 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: sussude

Super genial blogg!

Det hadde vært fint med en liten bloggtitt tilbake:)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 22:32 URL: http://www.Sussude.blogg.no

Postet av: Helene

Bra blogg, kommer helt sikkert innom flere ganger! :-D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 22:39 URL: http://www.hgranaas.blogg.no

Postet av: Rosa-Linn

http://www.facebook.com/event.php?eid=207053362655092&index=1 <--- støtt meg og min familie!

Postet av: Eirin

Har faktisk fulgt det her uten å ha tenkt over det - vokst opp med ett sunt og variert kosthold :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:03 URL: http://eirinsae.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Eirin: Det er jo kjempe flott, ingen ting er bedre enn dette ! :D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:12 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Livet på Svalbard

Du er kjempe flink :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:13 URL: http://ninasittliv.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Livet på Svalbard: tusen takk ! :D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:20 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits