PT-tjeneste

PT-tjeneste
19, lesund
Personlig trener hos Aktiv Trening. kontakt: maylinn_gngstad@hotmail.com

Meny

Sk

Widgets

Trening og kosthold.

Publisert: 14.mar.2011 @ 15:02 Kategori: Blogg Kommentarer: 40 kommentarer

Mange undervurderer kostholdets betydning i sammenheng med trening. Kostholdet spiller en stor rolle og har ekstremt mye og si for treningen og for at du skal f fremgang med treningen din. Uten ett sjikkelig kosthold klarer du ikke og yte ditt beste under kten og kroppen klarer heller ikke ta seg opp igjen etter treningen eneste man oppnr da er at man bryter ned kroppen.



Ett optimalt kosthold vil kunne hjelpe deg med og ke prestasjonene, gi raskere og bedrerestitusjon, bedre konsentrasjon, bedre imunforsvar og mye bedre helse.

Det er srdelses viktig at kosten gir tilstrekkelig inntak av energi og nringsstoffer til dekke det basale behovet samt det kte behovet gjennom trening.

Kostholdet skal tilrettelegges slik at det bidrar til optimal restitusjonmellom treningsktene. Jeg skal n legge frem forslag til hvordan du skal spise fr, under og etter treningen for og oppn best resultater av treningen og best restutisjon.

Fr trening:

Mat og drikke er srdeles viktig for prestasjonene, fr treningen kan man si at det er den siste muligheter for og fylle opp karbohydratlagrene srge for at man har riktig vskebalanse. En annen faktor som er viktig er at man ikke blir sulten under treningskten, s fr treningen spis lett fordylig mat unng mye fett, proteiner og fiber.

Hovedmltid: (ca 2- 3 timer fr):

  • 2-3 brdskiver med ost ogkjttplegg + 1 glass melk ellerjuice.
  • Kornblanding med lettmelk og frukt.
  • Havregrt med lettmelk ogfruktjuice.

Lite mltid: ( ca 1- 1/2 timer fr):

  • Yoghurt med frukt.
  • Smoothie eller drikke yoghurt.
  • Frukt eller frukt juice.
  • Energibar eller energidrikk.



Under trening:

Etter enn halv time med trening br man innta vske og etter en time trening br man ogs innta energi. Karbohydrat inntak under treningen kan forbedre prestasjonen ved spare p glykogenlagrene i muskulaturen ogHolde blodsukkernivet normalt.

Det er svert viktig og f en rutine p drikkingen og drikke fr man kjenner p at man er trst for det er en indikasjon p at du allerede er dehydret og det vil g utover treningen. ( ca 0,5- 1 liter per timen, ca inntak hvert 15 min)

Forslag til karbohydrat inntak:

  • En moden banan
  • Rosiner
  • Saft
  • Sporsdrikke

Etter trening:

Det er srdeles viktig med rask tilfrsel avnringsstoffer og vske foroptimal restitusjon. Rask tilfrsel av nringsstoffer etter trening frer til at du tler strre treningsbelastning,redusert risiko for overtrening, redusert risiko for belastningsskader,Mindre risiko for sjukdom.

Man m innta karbohydrater, proteiner og essensielle aminosyrer for maksimal restitusjon (muskelproteinsyntese).

Forslag til inntak etter trening:

  • 1 liter sporsdrikke + en brdskive med 2 skiver skinke og 2 skiver hvitost
  • 1 liten pakke med rosiner og 0,5 liter sjokomelk
  • 0,5 liter sjokomelk + 1 banan



Hpe dere kan dra nytte av noe av disse tipsene og at det kan hjelpe dere videre med treninge og til bedre resultater! Husk altid at ett godt kosthold er like viktig som treningen og at de to henger sammen for oppn dine ml.

40 kommentarer

Postet av: Martine Osen

Genial blogg, denne kommer jeg til sjekke mer! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 21:43 URL: http://martineoseen.blogg.no

Postet av: Helen

Bra blogg! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:08 URL:

Postet av: Anonym

Super blogg!! :)

Kan du skrive noe om hva som er det mest effektive nr de gjelder trene vekk magefettet?

Er da rockering genialt?

Ogs armene, for f fine slanke armer, for f vekk "grevinne" armer (eller hva det blir kalt)!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:34 URL:

Postet av: May

Tuusen takk, s kjekt og hre !! :DD
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:36 URL:

Postet av: May Linn

Anonym: Tuusen takk !! :) jeg kan prve og skrive ett innlegg om dette s fort som mulig. Skal prve sette av tid til det i mrra ! :))
Dato: 15.mar.2011 Tid: 22:46 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Unni

Gratulerer med blogg :-)

Kan du skrive et innlegg hvor du ramser opp bra treningsmusikk. Gjerne musikk det er ordentlig fart i!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:05 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Hei :) Jeg lurte p om du kunne skrive et innlegg om slanking, ikke slanking p feil mte men p trening?

At man ikke trenger en egen trener, bare man gjr ting som foreksempel jobbing, gr turer eller er bare i aktivitet :) nr jeg ogs tenker p slanking s tenker jeg f bedre kondis, kansje vekta gr ned flatere mage :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:06 URL:

Postet av: Elisabeth

Flott innlegg, dette kan hjelpe p energinivet mitt fremover :)

Men et lite sprml, om jeg skal trene veldig tidlig en dag, i 7-8 tiden om morgenen, hva kan vre lurt spise fr og etter trening? Ser at hovedmltid fr trening skal inntas 2-3 timer fr, men om jeg skal trene s tidelig str jeg opp bare en time fr!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:24 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Unni :

Jaa, det kan jeg godt gjre ! :D

Lotte Nilsen:

Jeg kan godt skrive ett innlegg om slanking, mange som har sprsml rundt dette temaet ! :DD skal gjre det s fort jeg fr tiden :)

Elisabeth:

Om man skal trene s tidlig er det mulig og trene morgen kardio, har du kunnskaper om dette?? :) om ikke kan jeg godt skrive ett innlegg om det er nskelig. Det er lett jogging eller gange i 20- 30 min og da trenger man ikke spise fr kten ! :)) men om man skal trene styrke eller andre krevende kter er det mulig bare spise noe helt lett rett fr treningen ! :))
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:46 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Sofie

Super bra blogg !! :D jeg kommer til flge deg;)

Enig med hun over, kanskje et innlegg om fett p magen??

Evig problem det der.. :/ Gr det forresten ann strame opp magehuden??

Nr jeg str rett opp og ned har jeg ikke noe bilringen, men nr jeg sitter ser jeg ut som rene michelinmannen:P hehe..
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:47 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Det var godt vite at du kan gjre det, gleder meg veldig se innleget :) for jeg har lurt p det sprsmle veldig lenge, men har aldri funnet noen gode svar!
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:48 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Sofie :

Ja kan ta det med i det samme innlegget, regner med at det ikke er bare du som lurer p dette :D

Lotte Nilsen:

Hpe jeg klarer og svare p spm. ditt s du fr de svarene du leter etter ! :DD Blir alltid like glad nr folk vil snakke om trening med meg ! :)
Dato: 15.mar.2011 Tid: 23:59 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Charlotte p

Hei:) lurte p om du kunne skrive noen bra slanketips, om trening samt. kosthold i ett? :) Hadde vrt supert.

Hilsen fra meg, Charlotte. Braa blogg!
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:02 URL: http://Charlottepettersen.blogg.no

Postet av: Marte Kristina

Hei ! S fint at du har laget en blogg. Jeg lurte p hva dine tanker rundt lavkarbokosthold er? Er spennende hre fra en som har utdannelse fra PT og erfaringer :)

Ha en fin kveld/natt :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:07 URL: http://www.charmandharm.blogspot.com

Postet av: PT-tjeneste

Charlotte P:

Tuusen takk !! :)) ja jeg kan godt ta det med i ett innlegg ! :P

Marte Kristina:

Lavkarbo- dietter er noe jeg ikke synes s mye om, men kan godt skrive ett innlegg om dette og hva det er for noe :))
Dato: 16.mar.2011 Tid: 00:16 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: Lene-marie lesund

bra blogg :) bre innlegg skal prve noen av dem :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 03:56 URL:

Postet av: lilltovelindi

takk for at du er til
Dato: 16.mar.2011 Tid: 06:31 URL: http://lilipxm.blogg.no

Postet av: stine

Bra blogg May Linn :) HA sotte pris p ett innlegg med kosthold for slanking og oppstarmming av kropp ;)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 09:48 URL:

Postet av: Marita-Lynn

Dette hjalp veldig, du er flink! :) Kan du lage et innlegg om hvordan trene og spise slik at man legger p seg? Jeg har alltid vrt tynn, men begynte trene og la p meg 6kg. S fikk jeg vite at jeg hadde gluten allergi og begynte p glutenfri kost og da rant kiloene av igjen.. fra alle de feil plassene. kjipt!
Dato: 16.mar.2011 Tid: 10:04 URL: http://fashionabomination.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Tuusen takk de gode tilbakemeldingene, det varmer !! <3
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:36 URL: http://pttjeneste.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

lilltovelindi: st du er !! :D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:37 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

stine:

Tuusen takk ! :DD Det kommer ilpe av uken ! :))
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:38 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Marita:

Tuuusen takk <3 Jaa, du er ikke aleine om dette problemet mange som sliter med akk. det samme problemet :) Skal prve og f det til s fort som mulig :DD tusen takk for tips til innlegg setter pris p det.
Dato: 16.mar.2011 Tid: 11:40 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Silje bj

S flink du e May Linn! Kjempebra blogg:D
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:27 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Silje bj: Tihi tusen takk !! :D <3
Dato: 16.mar.2011 Tid: 13:38 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Synnve

Hei! Knallbra blogg :D jeg bare lurer p om dette kostholdet funker om man trener aerobic ogs? Jeg trener tre kvarter 3-4 ganger i uken. Jeg trodde ikke det var srlig sunt med ost, sjokolademelk osv.. Jeg har ingen planer om slanke meg, men vil absolutt ikke legge p meg heller. Mlet er f en stram og trent kropp. Spesielt rumpe, lr og mage. :-)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 14:01 URL:

Postet av: Elisabeth

Nei jeg har ikke noen kunnskap om morgen kardio, s skriv gjerne et innlegg om dette :)

S om jeg trener tidelig s holder det alts med bare noe lett, men hva br jeg spise etter treningen i tilfelle ? :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 17:35 URL:

Postet av: LOTTE NILSEN

Jeg trener idrett 3 ganger i vekka da, men prver vre sunn og kansje komme seg ned i vekt :)

ja gleder meg til se hva du fr til :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 18:36 URL:

Postet av: Malin og Celine - kommenterer ALLTID tilbake!<3

fin blogg :)

takk for alle tips :)
Dato: 16.mar.2011 Tid: 20:23 URL: http://hottingene.blogg.no/

Postet av: Inger-Elisabeth

Hei:) Frst og fremst, FANTASTISK Blogg, denne kommer mange til og ha stor nytte av:) Dette trenger vi:) Jeg vet du fr masse sprsml, s skal bare sprre 1 lite;). Treneren min p treningsenteret sier at dersom du vil bygge muskler m du spise innen en time etter trening, men dersom du vil g ned i vekt skal du vente en time. Dette har jeg aldri hrt noe om;) Stemmer dette? Ha en kjempefin kveld:) Inger-Elisabeth
Dato: 16.mar.2011 Tid: 20:45 URL: http://www.minstemetta.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Synnve: Tuuusen takk <3 Denne typen kosthold passer til nesten all trening, spess kardio og aerobic varianter :)

mange som har denne oppfattningen om sjokomelk derfor viser jeg til litt forskningsmateriale her :

F supermuskler med sjokomelk

Sjokolademelk bedre enn dyre proteindrikker etter trening.

Tekst : Arne D. Skalmeraas

Ny forskning tyder p at melk er svrt godt egnet som sportsdrikk bde i forbindelse med restituering av slitne muskler og erstatning av vsketap etter trening.

Flere studier har vist at sjokolademelk har svrt god effekt, og Olympiatoppen anbefaler blant annet sjokolademelk etter trening.

I en studie som er gjort ved Northumbria University i Newcastle, syklet en liten gruppe personer to intervaller. I pausen mellom ktene drakk de enten sjokolademelk, vanlig sportsdrikk eller sportsdrikk med bde karbohydrater og protein.

De som drakk sjokolademelk, orket sykle 50 % lenger i den andre kten enn de som drakk sportsdrikker. Sportsklubben Rye i Oslo har i mange r benyttet sjokolademelk som drikk under lange og harde konkurranser som f. eks. sykkelrittet Trondheim ? Oslo.

- Vi har i lengre tid aktivt benyttet melk og srlig sjokolademelk i alle lengre sykkelritt i ekspresslaget i Rye, blant annet p de to rekordforskene Nordkapp-Lindesnes.

Melk er etter min mening den beste tenkelige restitusjonsdrikk etter de hardeste treningsktene vi kjrer, alts kter hvor en presser maksimalt over tid, sier Henning Srum i Sportsklubben Rye.

Srum var den frste i klubben som begynte drikke melk i forbindelse med harde fysiske anstrengelser.

- Du gir deg selv et bedre grunnlag for neste treningskt ved f i deg karbohydrater raskt. Trening, spesielt stryketrening, bryter ned muskelfibre. Det er derfor ogs smart f i seg proteiner bde under og etter trening, slik at kroppen raskt kan sette i gang gjennombyggingen av musklene, sier Hovland.

Det er anbefalt f i seg omtrent 1 g karbohydrat og 0,1-0,2 g protein per kilo kroppsvekt i lpet av de frste timene etter trening, da kroppens evne til gjenoppbygge muskelfibrene er best.

For en person som veier 80 kg tilsvarer det 80 g karbohydrat og 8-16 g protein. Dette tilsvarer om lag en halv liter sjokolademelk og to bananer.

- Salget av proteintilskudd og sportsdrikker har kt formidabelt de siste rene. Men du kan f vel s god effekt av velge vanlige matvarer. Billigere blir det ogs, ppeker klinisk ernringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

- Ny forskning viser at melk gir bedre effekt enn kjpe dyrt proteintilskudd. Dette skyldes blant annet at proteinet i melk er av svrt god kvalitet. Kroppen kan utnytte en strre andel av proteinene i meieriprodukter til danne muskler enn protein fra for eksempel kjtt og fisk, sier Hovland.

Om mlet ditt er dette freslr jeg styrke trening 2-3 ganger i uken og kardio p ca 3 gangen :))

Lykke til !
Dato: 17.mar.2011 Tid: 00:59 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Elisabeth: s fint da skal det bli s fort jeg fr tid ! :D

Ja det holder med noe helt lett ! :)

du kan spise en yoghurt eller lignende da fr du bde proteinene og karbohydratene du trenger! :DD
Dato: 17.mar.2011 Tid: 01:01 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Inger: Tuuusen takk !! :DDD blir en del spm. men prver og svare s godt jeg kan p alle ! :D

Dette synes jeg hres ganske rart ut! for det er pvist at du skal spise innen 30 min etter avsluttet treningskt for at muskelproteinsyntese (oppbyggingen) skal begynne og for at man skal f maksimal restitusjon. dette gjelder uansett trening... og det at du gr ned i vekt om du venter en time med og spise etter trening er bare tull og vas! Det er det man spiser resten av dagen som utgir hvor mye og om du gr ned i vekt. Det er super viktig og spise etter trening om ikke blir kroppen brutt ned isteden for og bygge seg opp etter trening som er meningen. NB! SPIS INNEN 30 MIN ETTER TRENINGEN ! :DD

Ha en fin kveld du og, hpe du fikk svar p det du lurte p ! :D
Dato: 17.mar.2011 Tid: 01:09 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: sussude

Super genial blogg!

Det hadde vrt fint med en liten bloggtitt tilbake:)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 22:32 URL: http://www.Sussude.blogg.no

Postet av: Helene

Bra blogg, kommer helt sikkert innom flere ganger! :-D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 22:39 URL: http://www.hgranaas.blogg.no

Postet av: Rosa-Linn

http://www.facebook.com/event.php?eid=207053362655092&index=1 <--- sttt meg og min familie!

Postet av: Eirin

Har faktisk fulgt det her uten ha tenkt over det - vokst opp med ett sunt og variert kosthold :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:03 URL: http://eirinsae.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Eirin: Det er jo kjempe flott, ingen ting er bedre enn dette ! :D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:12 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Livet p Svalbard

Du er kjempe flink :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:13 URL: http://ninasittliv.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Livet p Svalbard: tusen takk ! :D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 23:20 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits