PT-tjeneste

PT-tjeneste
19, Ålesund
Personlig trener hos Aktiv Trening. kontakt: maylinn_gngstad@hotmail.com

Meny

Søk

Widgets

Ned i vekt! Del 3 (Styrke trening)

Publisert: 19.mar.2011 @ 12:22 Kategori: Blogg Kommentarer: 10 kommentarer

Da har jeg kommet til den delen der jeg skal snakke om styrke trening. Nå kommer jeg også til å svare på de spørsmålene ang. de som har lyst og få bort den sist klumpen nederst på magen, grevinneheng, eller få bort de slappe lårene. Som jeg har nevnt flere ganger i tidligere innlegg er det ikke mulig og pungt forbrenne. Så om man ønsker å få bort grevinneheng eller slappe lår må man ta i bruk en kombinasjon av: sunnt og balansert kosthold, styrketrening, kardio økter og ikke minst en god dose selvdisiplin og svette.

Først litt generelt om styrke trening. Det som bestemmer muskelstyrken vår er hovedsaklg 3 faktorer som bestemmer, størrelsen på muskelen, muskelfibertype og hvorstor del av muslelen vi klarer å aktivere. Så kommer ett om diskutert tema hvor gammel bør man være for og begynne med styrke trening? Man kan alerede i 10- 14 års alderen begynne med styrke trening man da bør det vær uten ytrebelastning (uten vekter) eller veldig lett ytrebelastning. Dette gir ett godt utgangspungt for videre trening og det bygger opp en grunn styrke i kroppen. Men der i mot styrke trening med maksimal ytrebelastning bør man ikke begynne med før begynne med før benstrukturen er ferdig utvokst og epifyseskivene har lukket seg( når man er ferdig vokst).

En annen ting som er svert  viktig når det kommer til selve styrkeøkten er at man ikke følger programet slavisk når det kommer til antall repetisjoner. Om det står 10 rep på skjemaet og du har mer å gi stopper du på 10 rep da? Nei, man presser seg til man kjenner man er sliten og ikke klarer mer fordi det er det man får best resultater av. For lavytelse  på treningn gir dårlige resultater. Styrke treningsøkten skal ikke være en økt du slapper av på eller en behaglig økt, du skal gi alt du har.


Så hvordan skal man komme igang? Hvilke program skal man bruke? Hvor ofte skal man trene? Hvor lange pauser skal man ha mellom settene? Disse spørsmålene og mange mange flere sitter de fleste inne med når de skal begynne å trene styrke trening for første gang.

Jeg kan ikke sette opp ett prog. her å si at dette her skal du følge og resultatene vil komme etter så og så mange uker. Dette er på grunn av hensyn til evnt. skader, forskjellig styrke nivåer ol. Men jeg kan hjelpe der godt på vegen med og henvise til et fantastisk flott opplegg som TN har satt sammen. Dette programmet passer kjempe bra til nybegynnere til og med viderekommende. Jeg  har alerede lagt ut et innlegg om dette (http://pttjeneste.blogg.no/1300104507_ryp_release_your_pote.html)

Så en liten oppsummering på hva dette programmet er: ( RYP-Release YOUR Potential)

- Gratis styrke prog.

- Gode resultater

- 3 uker (6 uker 1 uke pause og 6 nye uker)

- Perfekt for nybegynnere og viderekommende

Dere kan lese mer om dette programmet, finne oppsett på testing, kalkulatorer, oppsett av styrkeprog. som regner ut progresjonen du skal ha i løpet av denne berioden, du finner alt du lurer på disse linkene:

 

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/release-your-potential

https://www.tn.no/ryp

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

Etterhver kansje du vil nå resultater som dette, Men en ting er viktig å huske at slike resultater kommer ikke uten hardt arbeid, masse svette og tårer, motgang og oppturer. Det viktigeste er at du holder ut biter tenna sammen å holder fokuset på målet. Plutselig en dag står du der å har nådd målet ditt, da skal jeg love det at du synes alt slitet var vært det, den følelsen av mestring er det ikke mye som kan slå.

såå, husk ha selvdisiplin, vær sta, ha foksus på målet, sett deg del mål og kjenn på den gode følelsen det er og vite at du gjør ting riktig og at du lever en sunn og aktiv livsstil. Start i dag du også!!

om det er noe dere lurer på kom gjerne med spørsmål, håpe dere kan dra nytte av denne infoen og at du også kommer igang i dag !

I morgen kommer nest siste del av ned i vekt, håper du følger med på de to siste innleggene også. Ha en fin dag videre, jeg for min del skal bruke dagen til å bli frisk.

LYKKE TIL!!

 

10 kommentarer

Postet av: Wab

Takk for du delte dette, velig nyttig!
Dato: 19.mar.2011 Tid: 12:45 URL: http://wab.blogg.no

Postet av: Lina, Selma & Ingeborg

Nice !
Dato: 19.mar.2011 Tid: 12:46 URL: http://freehand.blogg.no

Postet av: PT-tjeneste

Wab: Bra noen kan dra nytte av det:D
Dato: 19.mar.2011 Tid: 12:48 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Lina, Selma & Ingeborg: :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 12:49 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Fam Josefine

Halloo!

Jeg lurte på om du kunne ta en titt innom min blogg og si hva som interesserer deg ved en blogg?

Trenger bare litt tips!
Dato: 19.mar.2011 Tid: 13:01 URL: http://famjosefineb.blogg.no

Postet av: twoo

Kjempefin blogg! Ha en fin dag videre :)
Dato: 19.mar.2011 Tid: 13:37 URL: http://www.twoo.blogg.no

Postet av: vibecke og tonje

Syntes tipsene du gir er kjempe gode :) Følger bloggen din nå !

-Tonje
Dato: 20.mar.2011 Tid: 01:26 URL: http://www.viitoos.blogg.no/

Postet av: Christina Damayanti

tusen takk for tipsene dine! leste om bloggen dine via lene orvik og gleder meg til å lese mer! takk på forhånd! :D
Dato: 20.mar.2011 Tid: 08:32 URL:

Postet av: PT-tjeneste

vibecke og tonje: Tusen takk, så utrolig gøyt å høre !! :D
Dato: 20.mar.2011 Tid: 11:06 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Christina Damayanti: setter pris på slike tilbakemeldinger! Så hyggelig ! :D
Dato: 20.mar.2011 Tid: 11:07 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits