PT-tjeneste

PT-tjeneste
19, Ålesund
Personlig trener hos Aktiv Trening. kontakt: maylinn_gngstad@hotmail.com

Meny

Søk

Widgets

Ned i vekt! Del 4 (kardiotrening)

Publisert: 20.mar.2011 @ 12:42 Kategori: Blogg Kommentarer: 16 kommentarer

Dette er en treningsform som mange ikke liker. Under en slik økt er det viktig at du holder fokuset på at du skal fullføre å presse deg alt du har selv om svetten renner, beina er slitne og lungene skriker. Men som sagt man kan legg det på forskjellige intensitet nivå, men det er ønskelig at man presser seg alt man har.

Mange har sikkert hørt at for å brenne fett må man jobbe i den såkallte "fettforbrenningssonen" som er ett tempo som til svarer gå tempo, det som er oppgitt på møller, sykler ol på treningssenter som fettforbrenning. Nyere forskning derimot forteller en helt annen historie. Ny forskning sier at det er den totale fettforbrenningen fra trening opp til 50% større med intens kardio ettersom det meste av fettet du forbrenner med høyintensitets trening skjer etter at du har trent og ikke under selve treningen.


Kardio trening er heller ikke en bestemt treningsform. Kardio trening er når du trener med ca 60- 90 % av maxpulsen din. Målet med denne type treningen er at hjerte må jobbe hardt men samtidig ikke få melkesyre i beina. Intervall trening er det også mulig å kjøre der du kjører så du når anarob terskel i en liten periode for og så gå tilbake og jobbe med aerob terskel igjen. Når du skal kjøre intervaller er pulsklokke ett viktig hjelpemiddel om du ikke har det kan du prøve på best mulig kjenne etter på kroppen, når du skal opp og nå anarob terskel er det max jobbing og aerob klarer du å snakke (jogge tempo).

Andre grunner til og kjøre kardio trening:

- Reduserer stress

- Bra for hjertet

- Økt velvære

Kardio trening finner man også på gruppe timer om du har vanskligheter med og klare å presse deg selv alene til å gjenomføre en kardio trening. eksempel på kardio gruppe treninger er: Spinning, boot camp, step timer, body compat, aerobic og mye mer. Så man trenger ikke å springe bare på en mølle alene for å gjenomføre en kardio økt. Men et lite tips fra meg velg de timene som ligner mest på intervall trening om målet er å gå ned i vekt.


Uten tvil er gerilja kardio min ynglings form for kardio trening, man blir fort ferdig og det er utrolig effektivt! man jobber alt man har i 20 sek og har pause i 10 sek dette gjør man 8 ganger + oppvarming og nedtrapping. Dette er også mulig og kjøre på sykkel om du har belastningsskader eller lignende.

Jeg har skrevet et innlegg om denne typen trening før også men nevner det alikavell her om det er noen som ikke har lest dette før. nevner det igjen fordi det er en utrolig flott treningsmetode som kan tas i bruk om man ønsker å gå ned i vekt og ikke er vant til å holde på me kardio trening fra før av.

Oppvarming:

1-4 minutter ( 50 % av maks intensitet)

Selve gerilja økten:

Minutt 5:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 6:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 7:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Minutt 8:

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Spurt i 20 sek

Hvile i 10 sek

Nedtrapping:

9 - 12 minutter (50 % av maks innsats)

Dette oppsettet og denne formen for kardio trening kan du bruke på de dagene du ikke trener styrke. Da blir det ca annen hver dag med styrke og kardio . Denne komboen sammen med riktig kosthold er en garanti for vekt nedgang å følger du dette skal jeg love deg at i løpe av bare 3 måner har du oppnådd fantastiske resultater.

Kom gjerne med spørsmål om noe er uklart eller dere lurer på noe !

Det var det siste innlegget om vekt nedgang. Håper dere kan dra nytte av alle tipsene jeg har kommet med, dette er den "riktige" måten å gå ned i vekt på. Sakte men sikkert med resultater som varer.

LYKKE TIL!

16 kommentarer

Postet av: photohs

bra tips da:)
Dato: 20.mar.2011 Tid: 12:55 URL: http://photohs.blogg.no

Postet av: Marthe

ja, god trening. :)
Dato: 20.mar.2011 Tid: 13:03 URL: http://ourlifeonmars.blogg.no

Postet av: Marie

Kjempebra innlegg ! Tusen takk for stor hjelp !!
Dato: 20.mar.2011 Tid: 13:06 URL:

Postet av: Reidun

Burde man ha hastigheten på 11.00 eller mer eller mindre? Hva er best :)
Dato: 20.mar.2011 Tid: 14:46 URL:

Postet av: =)))

Jeg vet der opp til hver enkelt..Men hvor mye km bruker du i de 20 sek? Og hvor mye springer du på, på nedtrappingen? Og oppvarmingen? :-))
Dato: 20.mar.2011 Tid: 15:50 URL:

Postet av: sara

hei :) kan du lage et innlegg med ulike intervalltreningsmetoder for økt utholdenhet?
Dato: 20.mar.2011 Tid: 17:48 URL:

Postet av: anneogtherese

bra tips :D
Dato: 20.mar.2011 Tid: 19:55 URL: http://anneogtherese.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

sara: intervall trening er hovedsaklig ikke utholdenhets trening, men jeg kan godt skrive ett innlegg om utholdenhetstrening ! :DD
Dato: 20.mar.2011 Tid: 20:10 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

=))): Ja det er som du sier det er opp til hver enkelt :) men jeg springer på 18- 17 på mølla når jeg springer, prøv deg litt frem og se hva som passer for deg :)) oppvarmingen er jeg på ca 10 :))
Dato: 20.mar.2011 Tid: 20:15 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: PT-tjeneste

Reidun: prøv deg litt frem og se hva som passer for deg! :DD
Dato: 20.mar.2011 Tid: 20:17 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av:

Hei! Først vil jeg bare si at dette er en super blogg! :D

Lurte på om du kunne gi meg noen tips om hvordan jeg kan legge opp treningen min. Jeg spiller nemlig fotball 3 dager i uka, og prøver å trene så mye so jeg har tid til de andre dagene også. Har prøvd ut gerilja-programmet noen ganger, og trivst svært godt med det.

Det først jeg lurer på er om jeg forbrenner mer på en gerilja-økt enn om jeg løper ca 10 km på 55 min, noe jeg har holdt på med en stund.

Siden jeg trener stort sett hver dag, bruker jeg også å trene styrke etter kardio-øktene, og trivst egentlig godt med det. Men burde jeg istedet dele opp treningen slik at jeg tar annenhver økt styrke og annenhver kardio?

Tusen takk på forhånd! :D
Dato: 22.mar.2011 Tid: 09:54 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Anonym: tuusen takk, setter stor pris på sanne tilbakemeldinger !:DD

Det er klart jeg kan gjøre! du bør legge opp prog. etter hva som passer best for fotballen for regner med dette er høyst prioritert??

Derfor når det kommer til kardio delen er det lurt og ha en viss balanse mellom langkjøring feks 10 km og gerilja eller annen intervall trening. siden det kreves at du både skal være eksplosiv og utholdene i fotball. Om hva du forbrenner mest på er jeg ikke hundre prosent sikker på så jeg tørr ikke uttale meg. men du forbrenner mest under selve økten med langkjøring og med gerilja forbrenner du først etter selve økten er ferdig.

Når du trener styrke legg opp til eksplosiv styrke trening 1 eller 2 ganger uken, det er nok siden dette ikke er dit hovedfokus. men tren styrken før kardio øktene så du får best mulig effekt av den når du først trener. s kan du ta 20 min lang kjøring etter økta for max etterforbrenning og nedtrapping av økta.

Prøv og dele opp dagene ja om det er mulig. du kan feks. ha 20 min langkjøring etter styrke det går greit men noe lengre enn det vil jeg ikke anbefale for da vil styrke treningen miste litt av den fulle effekten. Men når du skal ha langkjøring 10 km legg det til egen dag. Gerilja kan du kjøre på morran samme dag som fotball treningen feks. jeg bruker det som morgen kardio :))

Håper du fikk svar på det du lurte på om ikke er det bare og spørre igjen ! :DD
Dato: 22.mar.2011 Tid: 10:27 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av: Alice

hvor lang tid tar en gerilja kardio økt? om den tar kort tid er det annen trening en kan gjøre enten før eller etter? samme om det er kondisjon eller styrke?
Dato: 22.mar.2011 Tid: 17:52 URL:

Postet av: PT-tjeneste

Alice:Gerilja er nok aleine :)) men man bruker 12 min + evnt 20 min rolig tempe etter :DD
Dato: 25.mar.2011 Tid: 18:04 URL: http://pttjeneste.blogg.no/

Postet av:

hei! må bare først si at jeg liker bloggen din :):)

du skriver i "Ned i vekt!"-innleggene dine at dette er en måte å trene på for å gå ned i vekt. jeg er ikke tykk og trenger ikke å gå noe spesielt ned i vekt, men ønsker bare å stramme opp kroppen litt. jeg er veldig usikker på hvordan og hvilken trening jeg skal bruke for å stramme opp kroppen. hvilken type trening vil du anbefale for det? kan jeg følge dette programmet som du har skrevet om i de siste innleggene dine? visst jeg kan det, hadde det isåfall passet meg supert :)

håper du skjønner hva jeg mener, og på forhånd tusen takk! :D
Dato: 29.mar.2011 Tid: 16:25 URL:

Postet av: Hanne

Hei! Veldig bra blogg du har :) Jeg lurer på en ting med denne geriljatreningen. Jeg føler ikke at 8 drag er nok, jeg løper da med en fart på 16,5. Har jeg samme utbytte av treningen om jeg øker til 10,11 eller 12 drag? Lurer også på om det gjør noe om jeg har oppvarming å ca 10 min istedenfor 5?
Dato: 30.mar.2011 Tid: 11:26 URL:

Skriv en ny kommentar

hits